تحقیق حاضر به بررسی ” دولت الکترونیک “، ” شهر الکترونیک ” و ” شهرداری الکترونیک ” می پردازد.
1-6-2- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق شهرداری زاهدان می باشد.
1-7- فرضیات / سوالات تحقیق
1) بسترهای استقرار و توسعه شهرداری الکترونیک زاهدان در مقایسه با الگوی بهینه چیست؟
2) شاخصهای هر کدام از بسترهای شناسایی شده در راستای توسعه شهرداری الکترونیک زاهدان در مقایسه با الگوی بهینه چه وضعیتی دارد؟
3) راهکارهای کاهش شکاف دیجیتالی توسعه شهرداری زاهدان از لحاظ الکترونیکی با الگوی موفق کدامند؟
1-8- محدودیت های تحقیق
همواره پژوهشگران در تحقیقات خود با محدودیت هایی مواجه هستند که بخشی از آنها حتی در ابتدای کار نیز خود را نشان می دهند. از عمده ترین ارکان تحقیق و پژوهش دسترسی به آمار و اطلاعات است. در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که موجب شده خدمات تحقیقاتی از قبیل دسترسی به کتب، مجلات، آمار، بانکهای اطلاعاتی و… در کشور به راحتی ممکن نباشد. بخشی از این مشکل ناشی از فقدان یا کمبود هر یک از خدمات تحقیقات فوق است و از سوی دیگر فرهنگ غلط، سبب خصوصی تلقی کردن این موارد شده و در نتیجه افراد و موسسات بنوعی از انتقال یافته های خویش به دیگران خودداری می کنند. از سوی دیگر متغیرهای ناخواسته که ممکن است حاصل طرحها و روش های ویژه ای باشند که در تحقیق بکارگرفته می شوند، غالبا به گونه های مختلف، اعتبار درونی و بیرونی تحقیق را به مخاطره می اندازند. باید آگاه بود که در تحقیقات علوم رفتاری، کنترل یا حذف کامل این نوع عوامل غیر ممکن است. اما به هر حال سعی پژوهشگران بر آن است که این عوامل را حد الامکان پیش بینی، شناسایی و تمام احتیاط های لازم را به منظور کاهش آنها بکار برند. به هر حال محقق در این تحقیق با محدودیت های زیر روبرو بوده است: (ریمون کیوی لوک وان کامپنهود، 1373)
1- کمبود و یا فقدان منابع علمی قابل دسترس و استفاده: منابع علمی بسیار کم و محدودی (حداقل به صورت فارسی) در این زمینه موجود است که به طور مستقیم به موضوع مورد مطالعه و تحقیق مربوط باشد.
2- کمبود کار مشابه در این زمینه: با وجود تلاش بسیار محقق موفق به پیدا کردن پژوهشی که به طور مستقیم به این موضوع پرداخته باشد، نشد.
3- فقدان بودجه لازم برای انجام و پیشبرد کار: هر کار تحقیقی در مراحل مختلف خود نیازمند صرف هزینه های مالی است که مسلما تحقیقات دانشجویی به دلیل شرایط خاص محقق ازاین موضوع مستثنی نیست.
1-9- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)
تعاریف کاربردی (عملیاتی) به تعاریفی اطلاق می شوند که از طریق آن، فعالیتهای لازم و اساسی برای اندازه گیری یک متغیر معین، مشخص می شود. به عبارتی دیگر در یک تعریف کاربردی پژوهشگر مجموعه فعالیتهایی را که برای اندازه گیری و یا دستکاری متغیر انجام می دهد، مشخص می سازد.
متغیرهایی نظیر تعهد و اخلاق حرفه ای که درنزد افراد مختلف دارای تعاریف متفاوت است می بایستی با توجه به شیوه ای که مورد اندازه گیری قرار می گیرند تعریف شوند. چنین تعریفی را عملیاتی یا کاربردی می نامند. بنابراین، تعاریف کاربردی به تعاریفی گفته می شوند که ازطریق آن، فعالیت های لازم و اساسی برای اندازه گیری یک متغیرمعین مشخص می شود. به عبارت دیگر، دریک تعریف کاربردی، پژوهشگر مجموعه فعالیتهایی را که برای اندازه گیری ویا دستکاری متغیر انجام می دهد، مشخص می سازد. اگر چه تعریف عملیاتی برای کلیه ی متغیرهای مورد پژوهش الزامی است، ولی انجام این عمل برای متغیرها ومفاهیمی که تعریف یکسانی از انها دردسترس نیست، دارای اهمیت بیشتری است.
(کرلینجر) تعریف عملیاتی را به دو دسته تقسیم می کند:
(الف) سنجشی ، (ب) آزمایشی
تعریف عملیاتی از نوع سنجشی به تعریفی اطلاق میشود که از طریق آن شیوه ی اندازه گیری متغیر معلوم و مشخص می شود.
درتعریف عملیاتی ازمایشی نحوه دستکاری متغیرها ویا شیوه ی دخل و تصرف در ان مشخص می شود.

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

به طورکلی، تعریف عملیاتی به تعریفی اطلاق می شود که ازطریق آن به یک مفهوم یا سازه، با مشخص کردن عملیاتی که برای اندازه گیری ان لازم است، معنی داده می شود. این نوع تعریف درپژوهش ضروری است؛ زیرا داده ها باید براساس رویدادهای قابل مشاهده جمع اوری شوند.
از طرف دیگر، با کمک این تعریف می توان مفاهیم وسازه های مجرد را اندازه گیری کرد وپژوهشگربه کمک این تعریف ازسطوح مختلف سازه ها ونظریه ها به سطوح مختلف مشاهده می رسد.
کرلینجر معتقد است تعاریف کاربردی علی رغم اهمیتی که دارند، موجب محدود ساختن معانی مفاهیم می شوند. به این معنی که هیچ تعریفی را نمی توان یافت که تمام جنبه های متغیرمورد پژوهش را دربرگیرد. در متن زیر متغیر ها و تعاریف عملیاتی تحقیق بیان شده است.
1-9-1- شهر الکترونیک
شهر الکترونیکی عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت برخط (online) و به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته باکیفیت و ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و کاربردهای آن انجام می شود. شهر الکترونیکی ما را از دنیای تک بعدی شهرهای سنتی و امروزی خارج کرده و به دنیای جدیدی راهنمایی خواهد کرد، دنیایی دوبعدی که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات می باشد. در گذر این زمان و در این حرکت روبه جلوی فناوری ما در آینده ای نه چندان دور دنیای سه بعدی را شاهد خواهیم بود که حتی تصور آن در حال حاضر برایمان ناممکن است.فعالیت های شهر الکترونیکی بسیاری از فعالیت هایی که در شهرهای عادی انجام می شود قابلیت پیاده سازی و اجرا در شهر الکترونیکی را دارد و به جرأت می توان گفت که این فعالیت ها در شهرهای الکترونیکی بسیار راحت تر از نمونه های فیزیکی آن خواهد بود. این مجموعه از فعالیت ها را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد: (Antti, 2005)
?) فعالیت های اداری: مانند ثبت اسناد و املاک، درخواست گذرنامه و غیره
?) فعالیت های بانکی: پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول، اعلام وصول و برگشت چک
?) فعالیت های تجاری: خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم، خرید بلیت هتل ها و هواپیماها
?) فعالیت های تفریحی: بازی های رایانه ای، بازدید از موزه ها و پارک ها، انجام مسافرت های مجازی
?) فعالیت های علمی: انجام تحقیقات علمی، جست و جوی مقالات علمی، استفاده از منابع کتابخانه ها، انتشار و چاپ کتاب های الکترونیکی
?) دریافت اطلاعات: شامل اخبار، روزنامه ها، نشریات، ترافیک شهری، ساعات ورود و خروج قطارها بدون خارج شدن از منزل و یا محل کار
?) فعالیت های آموزشی: ثبت نام و رفتن به کلاس های مجازی و امتحانات مجازی- کسب مدارک معتبر بین المللی
?) فعالیت های گردشگری: رزرو بلیت و هتل- رزرو اتومبیل در مقصد، انتخاب بهترین شهرها و مکان های تاریخی و مسافرتی برای گردشگری
?) فعالیت های درمانی: مراجعه به پزشک و دریافت دستورالعمل های درمانی و پزشکی، مشاوره با پزشک خانوادگی بدون نیاز به حضور فیزیکی درمطب
??) فعالیت های تصمیم گیری: انتخاب بهترین مکان برای مسافرت با توجه به وضعیت رزرو هتل ها و قطارها، انتخاب بهترین مسیر برای رفتن به نقطه ای دیگر از شهر. (انعام زاده، 1385)
1-9-2- دولت الکترونیک
دولت الکترونیک یا دولت دیجیتالی، به استفاده دولت از فن‌آوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می‌شود. دولت الکترونیک ممکن است توسط قوه مقننه، قوه قضائیه یا قوه مجریه به کار برده شود تا بهره وری داخلی را بهبود بخشد، خدمات عمومی را ارائه دهد یا روندهای دولتی مردم گرا را برای مردم فراهم کند. (جلالی، 1382)
1-10- مراحل انجام تحقیق
در این تحقیق نخست در فصل اول کلیات تحقیق ارائه شده است و در فصل دوم ادبیات نظری تحقیق ارائه می شود و در فصل سوم روش شناسی تحقیق و در فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها بیان می شود و نهایتا در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه خواهد شد. (ریمون کیوی لوک وان کامپنهود، 1373)
فصل دوم
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: مبانی نظری شهرداری الکترونیک
2-1- مقدمه
امروزه با ورود به هزاره سوم و شروع عصر مجازی و با قدم نهادن به حیطه نانو تکنولوژی و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، جوامع دچار تغییرات بنیادین و اساسی شده‌اند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله فناوری اطلاعات نیز یک فرصت انکار ناپذیر است. شهر الکترونیک، دسترسی الکترونیکی شهروندان به شهرداری، ادارات دولتی، بنگاه‌های اقتصادی و کلیه خدمات شهری به صورت شبانه روزی را فراهم می‌کند. این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمان‌های شیشه‌ای است به طوری که تمام کارکردها و هدف‌های سازمان به طور شفاف قابل ملاحظه باشد، این شهر از بستر پیشرفته اطلاعات مخابراتی برخوردار است به صورتی که می‌توان از طریق کامپیوتر با خانه‌ها، مدارس، ادارات، دوستان و غیره ارتباط برقرار کرد.
از طرف دیگر در حالتی خاص تر مفهوم شهرداری الکترونیک به میزان زیادی با مفهوم شهرالکترونیک عجین است. شهرداری سازمانی است که وظیفه ساماندهی و رسیدگی به امور شهر را به عهده دارد. این امور شامل کلیه امور مربوط به ساخت و ساز? حمل و نقل و ترافیک? نظافت? فضای سبز و… می شود. در واقع شهرداری مجموعه ای از ساز و کارهای مرتبط و درگیر با شهر و شهرنشینی است که هدف از این ساز و کارها تامین و رفع نیازهای مادی و معنوی شهروندان است. شهرداری ها یکی از مهمترین ارکان نهادهای دولتی هستند که به نوعی بیشترین ارتباط مردم در زمینه‌های امورات دولتی با این سازمان است، از این لحاظ پل ارتباطی خوب بین شهروندان و ارگان دولتی است و امکان مشارکت مردم را در فرآیندهای مدیریت شهری فراهم می‌سازد. شهرداری الکترونیک امکان دسترسی شهروندان به پایگاههای داده خدمات شهرداری، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته را فراهم می‌آورد. شهرداری الکترونیک با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، با تغییر در معماری ساختار خود و با ساده سازی رویه‌ها و قوانین و مهندسی مجدد فعالیت‌ها و شفافیت رویه‌ها و ارتباط موثر با شهروندان، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت قابل دسترس و امن به شهروندان ارایه می‌کند. از این طریق نه تنها مدیریت دولتی به شکل مناسبت‌تری اعمال می‌شود بلکه فاصله بین دولت و شهروند کم شده رضایت‌مندی شهروندان از خدمات دولتی متمرکز افزایش یافته و مفهومی چون شهر الکترونیکی در جامعه نقش می‌گیرد. از آنجایی که شهرداری‌ها قسمت عمده‌ای از فعالیت سازمان‌ها را در شهر‌ها عهده‌دار و در هر نوع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیریت شهری، سهم عمده‌ای را دارا هستند، می‌توانند کانون راه رسیدن به شهر الکترونیکی باشند.
شهرداری مناسب ترین مجموعه ای است که از آن می توان به منظور برنامه ریزی برای بهره برداری جامع از فناوری اطلاعات استفاده کرد. در حال حاضر توسعه شهرداری ها به پارامترهای دیگر نیز وابسته شده که یکی از آنها شبکه جهانی) اینترنت( می باشد. شهرداری ها به طور کلی مراکز جغرافیایی تجمع انسان ها و فعالیت ها و خدماتی است که توسط آنها انجام می شود. به همین دلیل است که نحوه آرایش عناصر شهرداری و شکل امروزی شهرنشینی برای مردم بسیار آشنا است.به گونه ای که تا دو دهه دیگر بدون تردید با توسعه و به کارگیری کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بخصوص در حوزه شهرداری، شکل و محتوای روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در شهرها، کشورها و در سطح جهان تغییر اساسی خواهد کرد.
عصر مجازی نهایت توسعه اصول و کاربردهای فناوری اطلاعات در فضای سه بعدی است که به انسان فرصت می دهد تا بدون حضور فیزیکی و به صورت مجازی، بسیاری از امور زندگی خود را در هر نقطه دلخواه و مورد نظر انجام دهد. به طور یقین گسترش عصر اطلاعات و سمت گیری به سوی جامعه اطلاعاتی که امروزه با توسعه سریع و خیره کننده فناوری های پیشرفته همراه شده است جهان را به سوی چهارمین موج تغییر یعنی عصر مجازی رهنمون می کند.
در این فصل تلاش شده است تا با جستاری بر ادبیات شهرداری الکترونیک، ضمن تشریح مفهوم، جزئیات و مدل های موجود، مؤلفهها و شاخصهای ضروری آن شناسایی و در راستای موضوع تحقیق (مطالعه بسترهای استقرار و توسعه شهرداری الکترونیک در شهر زاهدان با رویکرد الگوبرداری)، مورد استفاده قرار گیرد.
2-2- تبیین و بسط مفهوم شهرداری الکترونیک
گستردگی و پیچیدگی مسائل شهری و رشد و توسعه روزافزون شهرها، مدیریّت امور شهر را به وظیفهای دشوار تبدیل نمودهاست. علاوه بر موضوعاتی همچون محیط زیست، حمل و نقل، ایمنی و برنامه ریزی شهری، یکی از عوامل مهمی که تأثیر فزاینده و تعیین کنندهای بر عوامل سازنده شهری دارد، مدیریّت شهری است. اگر شهر همچون سازمانی در نظر گرفته شود، لازم است که در رأس آن عنصری برای برنامهریزی آینده و اداره امور کنونی قرار گیرد. این عنصر را میتوان مدیریّت شهر نامید. مسائل بسیاری در شهرها وجود دارد که برای حلّ آنها و پاسخ به درخواستهای موجود در عرصههای زندگی جمعی، وجود مدیریّت شهری را ضروری مینماید. این موضوع به خصوص در مسائل خدماتی و عمرانی عمومی جنبه ویژه پیدا میکند. لذا اموری مانند تأمین بهداشت و نظافت محیط شهر، ایجاد و حفظ فضای سبز، تأمین ایمنی شهر و شهروندان، نیازمند وجود سازمانی با تشکیلات مشخّص است تا مدیریّت شهر به نحو مطلوب صورت گیرد. بدینسان مدیریّت شهری به معنای سازماندهی عوامل و منابع برای پاسخگوئی به نیازهای ساکنان شهر است و شامل کارکردهای برنامهریزی، اجرا، نظارت، کنترل و هدایت است که برای اعمال قدرت باید برآمده از اراده شهروندان و قراردادهای اجتماعی باشد.
علیرغم ماهیّت مشابه مفهوم مدیریّت شهری با مفهوم شهرداری به عنوان سازمان مدیریّت شهری، ناگزیر میسازد تا به مفهوم شهرداری نیز پرداخته شود. عنصر سازمانی در نظام اداره امور شهرهای کشور، سازمانی عمومی غیردولتی با نام شهرداری است. در یک تعریف میتوان گفت “شهرداری سازمانی است که سکنه یک شهر با استفاده از حقوق طبیعی خود و اختیاری که قانون به آنها اعطا نموده است، به منظور ایجاد و اداره نمودن تأسیسات عمومی، وضع و اجرای نظامات شهری و تأمین نیازمندیهای مشترک محلی بهوجود میآورند و به آن اختیار و نمایندگی میدهند تا هزینه خدماتی را که بر عهده آن واگذار گردیده است با روشی منطقی و عادلانه بین سکنه شهر و استفادهکنندگان توزیع و سرشکن نموده، از آنها وصول کند “.
برابر ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور نیز “شهرداری سازمانی است عمومی و غیردولتی که دارای شخصیّت و استقلال حقوقی بوده و تحت نظارت شورای شهر که منتخب مردم است و نظارت دولت از طریق وزارت کشور برای انجام وظایفی که در قانون شهرداریها آمده است، تأسیس شده است. ” با توجه به تعاریف ذکر شده میتوان گفت تعریف مدیریّت شهری (با توجّه به دیدگاهی که آن را مساوی با شهرداری میگیرد) عبارت است از اداره سازمانی غیردولتی که برای برآورده کردن نیازهای مشترک شهروندان در سطح شهر از طرف آنها و مطابق با قانون تأسیس میگردد و در محدوده فعالیّت خود استقلال سازمانی دارد. (حسینی، 1382)
در شهرداری های سنتی بخش عمده ای از وقت شهروندان صرف انجام فعالیت های تکراری و غیر مفید می شود. انتظار در صف ها، پیمودن مسافت های طولانی برای دریافت خدمات، معطل شدن در ترافیک های سنگین تنها بخشی از اتلاف وقت در این گونه شهرداری ها است در حالی که در شهرداری الکترونیکی به جای اینکه امور اداری به وسیله شخص چه حضوری و چه از طریق تلفن، در ساعات اداری انجام شود با استفاده از شبکه های رایانه ای،ارائه خدمات و دستیابی به اطلاعات به صورت شبانه روزی و در کل ایام هفته امکان پذیر است.
بطورکلی دولت الکترونیک، شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیکاز جمله مفاهیمی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه عمومی قرار گرفته است. این 3 مفهوم رابطه تنگاتنگی با یکدیگر و با مفهوم شهروند الکترونیک دارند (به شکل 2-1 توجه شود). چرا که شهرداری ها یکی از مهمترین ارکان نهادهای دولتی هستند که به نوعی بیشترین ارتباط مردم در زمینه‌های امورات دولتی با این سازمان است، از این لحاظ پل ارتباطی خوب بین شهروندان و ارگان دولتی است و امکان مشارکت مردم را در فرآیندهای مدیریت شهری فراهم می‌سازد. شهرداری الکترونیکی یکی از پایه‌های اصلی شهر الکترونیک است و بررسی توسعه الکترونیکی شهرداری ها، توان ارزیابی آن شهرداری را برای خدمات رسانی بر خط و تمام 7 روز هفته نمایان می‌کند برای نیل به این اهداف پارامترهایی از قبیل کانالهای ارتباطی مردم، اهم نیازهای اطلاعاتی مردم در گروه‌های مختلف مدنظر است.
شکل 2-1: رابطه بین مولفه های شهر الکترونیک ( کارگر راضی، 1386)
2-3- کارکردهای فناوری اطّلاعات در شهرداری الکترونیکی
بطور خلاصه و موجز برخی از مهمترین کارکردهای فناوری اطلاعات در شهرداری الکترونیک به شرح زیر است: (Coucleis,2001)
الف) هوشمندسازی کنترل حمل و نقل و ترافیک: از این طریق میتوان اخبار و اطّلاعات جاّدهای، وضعیّت عبور و مرور، طرح و پروژههای عمران جادّهای، شمار خودروهای در حال تردد در آزادراهها و شبکههای جادّهای را به منظور افزایش ظرفیّت جادّهها، به طور لحظهای منتشر نمود. مدیریّت نظام ترافیکی با بهرهگیری از سیستم رایانهای (به عنوان مثال با استفاده از دوربینهای خودکار) میزان و حجم ترافیک جادّهها و بر روی پلها را مورد برّرسی قرار میدهد. اطّلاعات به وسیله اپراتورهای ویژه ترافیک و با استفاده از سیستم گردآوری اطّلاعات، پردازش و توزیع میشوند. رسانهای گروهی نیز از جمله رادیو به سیستم رایانهای متّصل میشوند تا امکان گزارش وضعیت ترافیک جادّهای فراهم گردد. اطّلاعات و تصاویری که در باره جریان ترافیک، آمار تصادف، ساخت و سازهای جادّهای و…. از طریق دوربینها بدست میآید بر روی وبسایت نیز منتشر میشود و مسافران امکان دستیابی به آن را خواهند داشت.
ب) بازخوردسنجی لحظهای: با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک انجام میشود. این پرسشنامه، نوعی چکلیست از تصمیمهای برنامهریزی شده در قالب فرم نظرسنجی است. متصدّیان مربوط در سایت شهرداری، از بازدیدکنندگان درخواست میکنند تا ضمن ارائه برخی از اطّلاعات شخصی (مانند سن، محل سکونت و… ) به سوالات پاسخ دهند.
ج) دیدار و گردهماییهای مجازی با مدیران شهرداری: سامانه الکترونیکی ارتباطات مردمی، ایده “سازمان شفّاف و پاسخگو” را دنبال میکند. در صورتی که یک خط ارتباطی متقابل میان مردم و سازمان ایجاد شود میتوان آراء نظرها و افکار مردم رابیواسطه و مستمرّ دریافت کرد. در این صورت، مدیران میتوانند از تغییرات محیطی آگاه شده و متناسب با تحوّلات، فعالیّتهای لازم را پیشبینی کنند. دسترسی برابر، سریع و آسان به مدیران سطوح مختلف در سازمان، زمینهساز مشارکت واقعی مردم خواهد بود. این سامانه، ارتباط بین مردم و سازمان را آسان نموده و حرکت آزاد اطّلاعات بین مردم و نهادهای اجتماعی را میّسر میسازد. همچنین، باعث مشارکت بیشتر مردم در تصمیمسازی میشود.
د) کنترل سازههای شهرداری: سیستمهای هوشمند کنترل سازههای شهری، سطح ایمنی بنا (از نظر نوع و استحکام مصالح) و مقاومت سازهها در برابر شرایط محیطی و فجایع طبیعی را برّرسی کرده و اطّلاعات مورد نیاز را در مورد تناسب بنا با فضا عرضه میکنند.
ذ) افزایش مشارکت پذیری: شهرداری الکترونیک، مشارکت شهروندان خود را در سطوح مختلف (مشارکت در تعیین نیازها و اولویّتها، شناسائی ظرفیّتها و اجرای برنامهها و نظارت بر عملکرد مدیران شهرداری) افزایش میدهد.
م) ارائه نظام خدماتی مطلوب: توسعه فناوری در سازمان منشأ تحول و اثر در نظام خدمات شهرداری خواهد بود. اطّلاعرسانی سریع و دقیق، سهولت در گردش امور، تسریع کار مراجعین، پایبندی به قوانین، مقررات و رفتار مناسب با مراجعین، برخی از ویژگیهای یک نظام خدماتی مطلوب محسوب میشود که همراه با جریان حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی توسعه پیدا میکنند.

و) تکریم شهروندان: عوامل مؤثّر در رضایتمندی مراجعهکنندگان به سازمان عباتند از:
* مهارتهای انسانی
* روشهای انجام کار
* ارائه خدمات مطلوب مبتنی بر نیاز مراجعه کننده
نقش فناوری در تکریم مراجعهکنندگان به شهرداری به دلیل تأثیر آن در ارتقاء مهارتهای انسانی، اصلاح روشهای انجام کار و ارائه خدمات مبتنی بر نیاز است.
ه) سیستمهای ردیابی: استفاده از سیستمهای ردیابی الکترونیکی در خدمات شهری منجر به افزایش سطح کیفیّت خدمات، افزایش سرعت در تصمیمگیری و ارائه خدمات، کاهش هزینهها، جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی، هدایت و کنترل بهینه ناوگان در زمان بحران و افزایش دقّت و سرعت در تحلیلها خواهد شد.
ی) نظارت همگانی بر شهرداری: هر سازمانی با توجه به مخاطبان خود در جامعه و تعاملاتی که دارد جایگاه ویژهای را برای نظارت مردم بر عملکرد سازمان در نظر میگیرد. هدایت و تنویر افکار عمومی از عملکرد سازمان، با تقویّت مبانی نظارت همگانی سازمان و بهرهگیری از مبانی نظری و سیستمی تأثیرگذار میّسر خواهد شد. یکی از روشهای مدرن نظارت بر عملکرد سازمان، نظارت بر مبنای فن و تکنولوژی است. در این روش، نظارت به صورت غیر محسوس صورت خواهد گرفت و کنترل بیشتر در عرصه نظام و از طریق نرمافزارهای مدرن انجام میگیرد. مهمّترین اثرات نظارت همگانی در شهرداری الکترونیک عبارتند از:
ایجاد فرصت برابر برای شهروندان در دسترسی به مدیران شهرداری و تحققّ رویکرد عدالت محوری
استقرار نظام نظارت دقیق و مستقیم شهروندان بر مدیران شهرداری
تشخیص تهدیدها و فرصتهای پیرامون مدیران شهرداری
فراهم شدن امکان رسیدگی دقیقتر به نظرات و خواستههای مردم در رابطه با خدمات اداری
پاسخگوئی بهتر به توقّعات و انتظارات مردم
اطّلاعرسانی دو سویه به شهروندان و مدیران
2-4- ویژگی های یک شهرداری الکترونیکی کارآمد

دسته بندی : پایان نامه ها

پاسخ دهید